Úplné základy - 550
Plavba na P550 aneb pětsetpadesátka není pramice
Pavel Česák
O P550 mluvíme jako o pramici, řada posádek s ní také tak jezdí. Abychom se uvarovali poškození a zároveň maximálně využili jejích navigačních vlastností je dobré si uvědomit její vlastnosti. Na rozdíl od klasické pramice má jolový tvar. Z toho plyne poněkud menší počáteční stabilita, větší točivost i boční drift.
Kryt přídě není způsobilý k tomu, aby se na něj stoupalo, laminátová skořepina trupu je choulostivá na proražení.
Vlastnosti lodě se blíží vlastnostem kanoe víc, než klasické pramice. Podle toho s ní také zacházíme. Je to zřejmé již při startu a přistávání - vždy bokem ke břehu (nenajíždíme přídí do břehu), háček na straně břehu drží loď u svého místa za lub, tedy ne za lano na přídi a ne jen levý háček. Při plavbě je velmi účinná řídicí práce háčků.
Zde jen připomenu manévr vyzkoušený Oscarem - boční posun, odsazení lodě před překážkou tím, že všichni členové posádky na jednom boku přitahují a na druhém odlamují. Při plavbě na řece je také nepříjemná voda, šplouchající ze švertkastny. Lze to řešit ucpáním hadry nebo molitanem, nejlepší je pořídit si špunt v podobě krátké káči, která nevyčnívá pod kýlem.