Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kilometřáže - aneb mapy řek pro vodáky

8. 3. 2007
Kilometráž se už na první pohled liší od normálních turistických map. Nezobrazuje celou krajinu, jen řeku a její okolí. I používané značky se liší od těch běžných (ty najdete v oddílovém zápisníku, také na našich stránkách). Tady je výčet značek v kilometrážích, vybrán z map různých výrobců:

Obrazek


Kilometráže atd.

  • Moje stránka s kilometrážemi - Vltava, Otava, Lužnice, Nová řeka, Nežárka, Ohře, Divoká Orlice, Jihlava, Střela - většinou nejaktuálnější sehnatelné km-tráže.
  • Mariánina kilometráž Hronu - hezká, ale totálně out-of-date (rok 1978 - jako vše u Mariány).
  • Pár kilometráží je i u Spidera a Sharka - část z nich jsou opisy těch mých...
  • Ondřejova vodácká stránka - celkem pěkná km-tráž Berounky, jinak několik pěkných fotek jezů, tříděných dle řek, diskuze, chat...
  • Kilometráže řek na www.raft.cz - všechny české a moravské řeky delší než 70 km - ve formátu gif - ale jen nekvalitně oscannovaná km-tráž od Shockartu.
  • Kilometráže Honzy Vodičky - Berounka, Sázava, Vltava, Lužnice, Ohře ve formátu pdf - poměrně zastaralé a často nepříliš detailní, celkem dost chyb; dále info o hospodách a tábořištích kolem řeky.


Lužnice - kilometráž


146,9most s Nová Ves vl Krabonoš vp nákupní možnosti pošta kaple vl kostel 1 km vp obvyklý začátek plavby, začátek CHKO Třeboňsko
146,3jez přenášení vpravo v 2,1 N vl, železniční stanice Nová Ves 700 m vl obvyklý začátek plavby (463 m n.m.), dále meandry a zarostlé úseky
136,7most s Dvory n.L. 400 m vl Halámky 400 m vp hospoda či kiosek pošta kostel 1 km vl železniční zastávka Dvory n.L.hospoda či kiosek 500 m vp obvyklý začátek plavby (456 m n.m.), začátek PR Horní Lužnice 1,3 km vl,
133,4přenášení vlevo jez v 2,0 N vp !! (vývar) Na Primárně
132,9most c
127,5stupeň v 0,5 stp sjízdný, konec PR
127,6chatový tábor vl, veřejné tábořiště T TJ Sokol vl ubytování hospoda či kiosek vl + 100 m loděnice vl
127,4přenášení vlevo jez s propustí vlevo přenášení vpravo v 1,9 dl N vl X !! (vývar) + 100 m most s, stupeň kam. práh sjízdný Tušť vp Suchdol nad Lužnicí vl ubytování možnosti stravování hospoda či kiosek nákupní možnosti zdravotnická služba pošta kostel vl ubytování hospoda či kiosek nákupní možnosti vp, železniční zastávka Suchdol n. L. zastávka 400 m vl
126,4stupeň stp sjízdný (za MV středem)
126,0přenášení vlevo stupeň přenášení vpravo v 0,7 sjízdný !! + 600 m stupeň stp sjízdný
125,1most s Suchdol nad Lužnicí vl možnosti stravování nákupní možnosti 500 m vl, autokemp A U Pískovny 800 m vp, ubytováníželezniční stanice Suchdol n. L. 700 m vl 1,5 km vl,
124,9autokemp A vodácká základna vp hospoda či kiosek vp Obvyklý začátek plavby (445 m n.m.), romantický úsek s meandry a napadanými stromy v korytě dl. 8 km
123,0Ú vp Dračice, pískovna 500 m vl
121,5Ú vp Žabinec
117,8chaty vp, RS vp, + 700 m most (potrubí)
116,9odbočení vl Zlatá stoka
116,8most p (zamčená) přenášení vlevo jez přenášení vpravo v 2,9 X !! (vývar) Pilař, včas přistát !, hospoda či kiosek 300 m vl
116,6most s Majdalena 700 m vl možnosti stravování nákupní možnosti 1 km vl, Hamr 2,5 km vp, Chlum u Třeboně 3,5 km vp
116,5stupeň stupeň sjízdný
115,6Ú vp Koštěnický p., chatový tábor 200 m vp, + 400 m stupeň stupeň sjízdný!! kameny středem
114,6kam. práh sjízdný za MV vp
113,5veřejné tábořiště T Majdalena vl ubytování hospoda či kiosek kostel vl, Majdalena 300 m vl možnosti stravování nákupní možnosti pošta železniční stanice Majdalena 500 m vl obvyklý začátek plavby (437 m n.m.)
113,3zátoka vl, stupeň kam. stupeň sjízdný vl, dále občas stromy v korytě
111,8most p + 200 m stupeň stupeň sjízdný zač. PR Meandry Lužnice, samota U Tikalských vp
108,8most c jez v 2,1 Rozvodí 2 segmenty, přenášet mezi nimi, při sklopeném segmentu sjízdný !! prohlédnout, vp odbočuje Nová řeka, dále NPR Stará řeka, zarostlé, zapadané koryto, ale romantické
107,1most p, + 800 m samota U Bouckých vl
106,1most p brod !!, samota U Dušáků 200 m vp
101,9most c samota Holičky vl
100,9pilíře býv. mostu, slepé rameno vl
100,0zarostlé koryto, slepá ramena - obtížně průjezdný úsek dl. 3 km
97,7most s Stará Hlína vp hospoda či kiosek nákupní možnosti kaple vp, konec NPR Stará řeka + 50 m most s Třeboňzámek kostel 5 km vl 5 km vl
96,5začátek vzdutí rybníka Rožmberk, jeďte vp, pozor za větru !! vlny
93,2jez X hráz, přenášení vp od stavidel po schodech a zpět k vodě vp pod elektrárnu, pod hrází často nedostatek vody - průtok ovlivněn elektrárnou, Rožmberská bašta vl, regulace koryta
92,7most (potrubí)
91,2most s Lužnice vl hospoda či kiosek nákupní možnosti kostel vl
91,1veřejné tábořiště T Lužnice vp hospoda či kiosek vp
90,5most p přenášení vlevo jez v 2,3 N vp X !! (vývar) Tájek + 100 m stupeň stp sjízdný
89,0most c U Zahradníků vl, rybník Potměšil 300 m vp
87,0most s Klec vp, Lomnice n. L. 1,5 km vl, železniční stanice Lomnice n. L. 1,6 km vl, ubytování možnosti stravování nákupní možnosti zdravotnická službapošta kaple 2 km vl
86,7stupeň stp sjízdný
86,5most p Klec vp možnosti stravování hospoda či kiosek nákupní možnosti kaple
85,8most c nízký !! za VV přenášet vp
85,4most p přenášení vlevo jez v 2,6 X !! (vývar) klapkový jez, sjízdný jen při sklopených segmentech !! + 50 m Ú vl Tisý p.
83,8most c Frahelž 300 m vl, hospoda či kiosek nákupní možnosti 400 m vl, železniční zastávka Frahelž 100 m vl
83,4most s, kam. práh sjízdný
83,2stupeň kam. stupeň sjízdný vp !! za VV
82,7most c rybníky vp vl
81,2jez přenášení vpravo v 1,2 X !! (vývar) Val, samota U Nohavů 500 m vp
80,5stupeň stupeň sjízdný středem, + 100 m most c
80,1most s Vlkov 400 vp, ubytování hospoda či kiosek nákupní možnosti 700 m vp, železniční zastávka Vlkov 700 m vp
79,3stupeň kam. stupeň sjízdný vp + 800 m most c, rybníky, pískovny vp i vl
77,2Ú vl Zlatá stoka
76,4most (potrubí)
76,0most c + 50 m most ž železniční zastávka Veselí n. L. zast. 100 m vl ubytování , konec CHKO Třeboňsko
75,2Ú vp Dekárka (z Nežárky)
75,1most p
75,0most s, nízký !!, za VV přenést vp včetně následujícího jezu, Veselí nad Lužnicí vp vl ubytování možnosti stravování hospoda či kiosek nákupní možnosti zdravotnická služba pošta vp vl, kostel vl železniční stanice Veselí n. L. 1,7 km vp
74,8most p jez přenášení vpravo v 1,9 X !! (vývar) N vl válcový jez, veřejné tábořiště T Ostrov vp ubytování možnosti stravování vp obvyklý konec plavby Obvyklý začátek plavby (405 m n.m.)
74,5Ú vp Nežárka + 100 m most p stadion vl, hospoda či kiosek ubytování vl
73,9Ú vl Blatská stoka most (potrubí)
73,7most c + 50 m most s (ve výstavbě)
69,3jez s propustí vpravo přenášení vpravo v 1,5 X !! (vývar) N vl, Dráchov vl ubytování možnosti stravování nákupní možnosti kostel vl
69,2most s + 100 m veřejné tábořiště T Dráchov vp
68,5autokemp A Karvánky vp ubytování možnosti stravování hospoda či kiosek nákupní možnosti koupaliště vp, PR Dráchovské tůně vl
67,1přenášení vlevo jez s propustí vlevo v 2,2 X !! (vývar) Čejnov
66,4Ú vp Dírenský p.
65,0chatová osada, autokemp A TJ Spartak vl ubytování možnosti stravování hospoda či kiosek nákupní možnosti vl
64,5most p Soběslav vp ubytování možnosti stravování hospoda či kiosek nákupní možnosti zdravotnická služba pošta zřícenina kostel vp, železniční stanice Soběslav 700 m vp
64,2Ú vp Černovický p., Soběslav centrum vp
63,8jez s propustí vlevo přenášení vpravo v 1,0 !! (larseny) N vl Steiniger, hospoda či kiosek 100 m vp
63,5most s Soběslav předměstí vp
62,6chatový tábor vl
62,0ostrov - levé rameno přenášení vlevo jez v 1,4 šikmý za SV sjízdný !!, - pravé rameno přenášení vlevo jez s propustí vlevo v 1,4 N vp !! Špačkův mlýn
61,3most p
59,7most s vodočet vp (viz text), Klenovice 700 m vp možnosti stravování nákupní možnosti 1 km vp
57,1most p Skalice vl možnosti stravování nákupní možnosti kostel vl, veřejné tábořiště A Pohoda 400 m vp
56,5autokemp A Pohoda 100 m vp, koupaliště, ubytování hospoda či kiosek 300 m vp, pozor výstup přes soukromý pozemek !!, autokemp A Orion 600 m vp ubytování možnosti stravování 600 m vp
55,6jez s propustí vlevo přenášení vpravo v 1,0 !! (larseny), Roudná vp hospoda či kiosek vp, železniční stanice Roudná 1 km vp + 400 m most p
54,0kam. práh sjízdný + 200 m rekr. středisko vp, železniční zastávka Doubí u Tábora 500 m vp
53,43 sjízdný prahy v úseku 1 km
51,4samota Na rybárně vl
49,9Ú vl Maršovský p., zátoka vl
48,1nouzové tábořiště vp u ubytování (dohoda) Planá nad Lužnicí vp vl možnosti stravování nákupní možnosti vp vl, ubytování zdravotnická služba pošta kostel hospoda či kiosek vp Strkov 1 km vp zámek 1,5 km vp, železniční stanice Planá nad Lužnicí 400 m vp obvyklý konec plavby (392 m n.m.)
48,0přenášení vlevo jez s propustí uprostřed v 1,5 !! (larseny) N vp U elektrárny, hospoda či kiosek koupaliště 20 m vl
47,9most s Planá vp vl
46,5Sedlec
45,7jez s propustí vlevo přenášení vpravo v 1,4 !! (vývar) N vl Soukeník schůdky vp od propusti, jinak dlouhé přenášení vp, možnosti stravování ubytování 200 m vp u stadionu
45,4veřejné tábořiště T Na Soukeníku vp hospoda či kiosek vp, chaty vl, Sezimovo Ústí II 1 km vp
43,9nouzové tábořiště vl u hřiště, hospoda či kiosek 100 m vl
43,8Ú vp Kozský p.
43,7most p Sezimovo Ústí I vp ubytování možnosti stravování hospoda či kiosek nákupní možnosti zdravotnická služba pošta kostel vp, zřícenina Kozí hrádek 4 km vp, železniční staniceSezimovo Ústí 1,5 km vp
43,2přenášení vlevo jez s propustí uprostřed v 1,5 N vp
42,2most s
40,6most ž
40,5jez s propustí vpravo přenášení vpravo v 1,5 za VV !! (válec), za SV sjízdný, schůdky vl od propusti, za VV obtížné přenášení vp, Tábor vp, železniční stanice Tábor 1,4 km vp
39,8přenášení vlevo jez s propustí uprostřed přenášení vpravo v 1,2 !! N vl za SV a VV sjízdný vl od propusti, Suchomel
39,7veřejné tábořiště T Suchomelův ostrov vl hospoda či kiosek vl obvyklý konec plavby Obvyklý začátek plavby (385 m n.m.)
39,4most s Tábor vp Čelkovice vl možnosti stravování nákupní možnosti vl vp (lepší možnosti stravování vp), ubytování zdravotnická služba pošta hrad kostel vp
39,0přenášení vlevo jez s propustí vpravo přenášení vpravo v 1,4 !! (vývar) N vp, lépe přenést po zdi propusti vp
38,7most s vysoký, Tábor vp Dolní Horky vl
38,3přenášení vlevo jez s propustí vpravo v 1,1 N vp !! schůdky vl, jinak dlouhé a obtížné přenášení, Ú vp Tismenice
37,4přenášení vlevo jez s propustí vpravo v 1,0 Na papírně provalený sjízdný vp !! (vlny), peřej pod jezem, Klokotykostel 500 m vp 500 m vp
36,8jez s propustí vlevo zbytky jezu sjízdný býv. Benešův mlýn vp, peřej (za VV WW II)
36,5ostrov, jeďte vp, peřej
36,2veřejné tábořiště T Harrachovka vp možnosti stravování vp + 300 m most p, peřej
35,8most p, peřej u ostrova, jeďte vl
34,8jez s propustí uprostřed přenášení vpravo v 1,0 N vp poškozený, za VV sjízdný (WW II+), proud pod jezem táhne vl na skálu !!, kamenné pole pod jezem, Kvěchův mlýn (připravuje se oprava), veřejné tábořiště T vp hospoda či kiosek vp
34,5kamenné pole Stádo - peřej sjízdný vp
33,4přenášení vlevo jez s propustí uprostřed v 1,0 N vp !! sjízdný úzkou propustí vp od vorové propusti Matoušovský mlýn hospoda či kiosek vp, Ú vp Slapský p.
32,5Ú vp Vlásenický p., peřeje
32,0hospoda či kiosek vl u chat
31,4jez s propustí vlevo zbytky jezu Bredův mlýn sjízdný vl (připravuje se oprava), peřeje 1 km
29,3zřícenina Příběnice vl, molo vl, hospoda či kiosek vl v RS + 100 m zřícenina Příběničky vp
28,3hospoda či kiosek ubytování vp
27,3přenášení vlevo jez s propustí vlevo v 1,5 N vl !! (larseny) Bejšovcův mlýn, ubytování možnosti stravování Lužničanka 700 m vl
27,0autokemp A Bečice vl hospoda či kiosek vl, Bečice 1 km vl nákupní možnosti kaple 1 km vl
26,4autokemp A Saloon Lužnice vl hospoda či kiosek vl
25,8jez s propustí uprostřed v 1,4 zbytky jezu Suchomel sjízdný (připravuje se oprava)
24,1most s (řetězový) Stádlec 2,5 km vp zámek 2,5 km vp
24,0přenášení vlevo jez s propustí vpravo přenášení vpravo v 1,2 N vp !! (larseny) U Marků + 100 m RS vp
22,0přenášení vlevo jez přenášení vpravo v 1,6 !! (larseny), propust vl v býv. náhonu (většinou zavřena), U Papírny
21,9RS vp vl veřejné tábořiště T vl (předražené), ubytování možnosti stravování hospoda či kiosek vl
20,0přenášení vlevo jez s propustí uprostřed v 1,5 N vp !! (larseny), za vhodného stavu vody sjízdný vl, Dobronice vp ubytováníhospoda či kiosek nákupní možnosti kaple vp, zřícenina Dobronice 400 m vp
19,9most s RS vl
16,4Ú vl Všechlapský p., peřej 200 m
15,6autokemp A Lišky vp ubytování možnosti stravování vp + 200 m most s Hutě vl hospoda či kiosek nákupní možnosti kaple vl
13,4veřejné tábořiště T Na Říhovkách vl hospoda či kiosek vl, přívoz
11,9most s,ž vysoký Duha, železniční stanice Bechyně 1 km vp + 100 m loděnice vp obvyklý konec plavby (360 m n.m.)
11,6jez s propustí vlevo přenášení vpravo v 1,6 N vp X !! (za VV vývar pod pravou částí jezu) Horní mlýn
10,9most s Bechyně Zářečí vl hospoda či kiosek nákupní možnosti vl, Bechyně 500 m vp ubytování možnosti stravování zdravotnická služba nákupní možnosti pošta kostel zámek vp obvyklý konec plavby
10,7jez s propustí vlevo přenášení vpravo v 1,3 N vl X !! (vývar) Dolní mlýn + 100 m Ú vp Smutná
10,5vodočet vl (viz text), peřej 200 m
9,9chatový tábor Židova strouha vl ubytování nákupní možnosti hospoda či kiosek možnosti stravování vl
9,6veřejné tábořiště T vl, Nuzice 2 km vl
9,0Ú vl Židova strouha, visutá most vp
8,8v RS vl ubytování hospoda či kiosek možnosti stravování vl
8,0RS a nouzové tábořiště Hvožďany vp ubytování možnosti stravování vp
7,1jez s propustí vpravo přenášení vpravo v 1,5 N vl X !! (vývar), nebezpečná retardérová propust X, Červený mlýn možnosti stravování v RS vl
5,1veřejné tábořiště T U velké skály vl
4,2most s Koloděje nad Lužnicí vp vl hospoda či kiosek zámek kostel vp možnosti stravování nákupní možnosti zdravotnická služba pošta vl, RS vp, začátek vzdutí VD Kořensko obvyklý konec plavby
0,5RS autokemp A (ne pro vodáky!) Nový Dvůr 500 m vp ubytování možnosti stravování 500 m vp
0,0Ú zprava do Vltavy ve VD Kořensko na ř. km 202,2 (350 m n.m.) + 21,2 km vp železniční stanice Červená nad Vltavou 500 m vp

Informace o řece

  1. Pramení v Rakousku na jižních svazích Novohradských hor ve výši 990 m n. m., odkud zprvu teče k severu do Čech, ale po několika kilometrech se vrací zpět do Rakouska. Na naše území se vrací nad Novou Vsí už jako říčka splavná pro sportovní lodě. Od hranic až k Táboru teče severním směrem, u Tábora se ostrým obloukem doleva stáčí k jihozápadu a pod Týnem nad Vltavou se vlévá zprava do Vltavy na jejím ř. km 202,2. Povodí Lužnice měří asi 4200 km2, délka sjízdné části je 146,9 km.

  2. Lužnice je nížinná řeka, spád celé sjížděné části činí asi 0,8 promile, pouze v úseku Tábor - Bechyně, kde se údolí zužuje a v kamenitém dně vznikají lehce sjízdné peřeje, přesahuje spád l promile. Jinak plyne mírným stejnoměrným proudem rovinatou, lučinatou krajinou jižních Čech. Její voda je nadržována četnými jezy a napájí soustavu rybníků, vytvořených již v 16. stol. rožmberským regentem Jakubem Krčínem. K napájení některých rybníků byl vybudován umělý tok, zvaný Zlatá stoka, který odbočuje z Lužnice doleva nad jezem Pilař a vrací se zpět ve Veselí nad Lužnicí. Řeka Lužnice protéká největším českým rybníkem Rožmberkem, jehož hráze jsou před přívaly velké vody chráněny umělým tokem, Novou řekou, která odvádí přebytečnou vodu do Nežárky. Od rozvodí k rybníku Rožmberk se Lužnice nazývá Starou řekou a celý tento úsek je přírodní rezervací, proto zde platí zákaz táboření. Stará řeka je původní, meandrující, dnes převážně zarostlé a těžko průjezdné řečiště Lužnice. Pod hrází rybníka Rožmberka Lužnice proudí převážně regulovaným korytem lemovaným stromy až k Veselí n. Luž., kde po soutoku s Nežárkoupřehradní nádrže Kořensko na Vltavě.
    Celý horní tok Lužnice až k Veselí n. Luž. je součástí CHKO Třeboňsko, jednoho z přírodně nejcennějších území jižních Čech, které je zařazeno do systému biosférických rezervací UNESCO. Ve vztahu k vodní turistice je v okolí Lužnice včetně Nové řeky a Nežárky zakázáno volné táboření a také zde platí další omezení jako v ostatních CHKO. Navíc Stará řeka protéká až ke Staré Hlíně národní přírodní rezervací, kde je také zakázán výstup na oba břehy.
    Počáteční úsek z Nové Vsi do Suchdola nelze doporučit nezkušeným jedincům a větším skupinám pro značně zarostlé a neudržované řečiště plné padlých stromů zdržujících plavbu. Obdobný charakter má také již zmíněná Stará řeka.
    Ve zbytku toku je Lužnice svým mírným proudem, dobrou přístupností i dostatečným množstvím zásobovacích míst vhodná i pro putovní tábory dětí a mládeže. Příhodným cvičným terénem pro začátečníky je úsek Tábor - Dobronice s několika jezy a peřejemi. Během roku pořádají vodácké oddíly na Lužnici několik akcí: na horním úseku „Odmykání Lužnice", na trase Tábor - Bečice VTJZ I. a další.
    Kromě úseku Majdaléna (ř. km 113,5) - hráz Rožmberka (resp. tábořiště Lužnice - ř. km 91,1) je kolem řeky dostatek tábořišť. Výše uvedený úsek je vzhledem k zákazu táboření nutno sjet za 1 den!
    přechází do svého středního toku. Ten je charakteristický širším korytem a stále mírným proudem, zpomalovaným častými jezy s vorovými nebo sportovními propustmi, které jsou ovšem většinou zavřené. U Sezimova Ústí se údolí začíná prohlubovat, lesy se opět přibližují k řece a v dolním toku od Tábora se spád řeky zvětšuje. V korytě postupně přibývají kameny a plavbu až k Příběnicím zpestřují táhlé peřeje. Hluboké zalesněné údolí s místy strmými skalnatými stráněmi se otevírá až pod Bechyní a poslední kilometry řeka protéká otevřenou lučinatou krajinou, aby u Koloději nad Lužnicí mírný proud Lužnice skončil ve vzduté hladině

  3. Sjízdnost a vodočty:
    Horní a střední tok Lužnice k Táboru je sjízdný téměř vždy a pro tuto část neplatí žádný směrodatný vodočet. Nejproblematičtější vzhledem k vodnímu stavu je Stará řeka od Rozvodí ke vzdutí rybníka Rožmberk a několik kilometrů říčního koryta pod hrází téhož rybníka. Sjízdnost těchto úseků je závislá na množství vody pouštěné do koryta segmentovým jezem na Rozvodí a elektrárnou pod hrází Rožmberka. Orientačně lze sjízdnost Staré řeky zjistit podle přepadu nejméně 15 cm přes segment jezu, což odpovídá asi 2 m3/s. Většina vodáků vzhledem k nedostatku vody v řečišti Staré řeky a zarostlému, neudržovanému a těžko průjezdnému korytu raději volí méně romantickou, ale jistou cestu po Nové řece. Ta je spolu s Nežárkou až do Veselí n. L. sjízdná celoročně.
    Pro splutí dolního úseku od Tábora k Příběnicím je vhodný minimální stav 20 cm na vodočtu u silničního mostu pod Klenovicemi, což odpovídá stavu 100 cm na vodočtu v Bechyni. Zbývající část řeky až k ústí je sjízdná téměř vždy.


  4. Obtížnost:
    Úsek Říční km Obtížnost
    horní a středníNová Ves - Tábor (spád 0,7 promile) 146.2 - 38.6ZWC
    dolníTábor - Dobronice (spád 1,4 promile)
    38.6 - 21.9WW I
    Dobrotice-ústí do Vltavy (0,5promile)
    21.9 - 0.0ZWB


  5. Plavba ze Suchdola nad Lužnicí, kde obvykle zahajujeme plavbu, trvá průměrně 5 - 7 dní.
    Rychlost plavby se téměř na celém toku pohybuje mezi 4 a 5 km/h, s výjimkou meandrujících a zarostlých úseků, kudy se lze "prodrat" jen při průměrné rychlosti 1-2 km/h, a peřejnatébo úseku pod Táborem, kde lze za hodinu zdolat 6-7 km.


  6. Tradičním výchozím místem zejména dovoleneckých plaveb je Suchdol nad Lužnicí, kam lze dopravit lodě jak po silnici, tak i po železnici. Dalšími místy s povolenou železniční přepravou sportovních lodí na Lužnici jsou Veselí nad Lužnicí a Soběslav a Bechyně. V případě, že nemáme vlastní dopravu, je možné sjednat předem dopravu s některým z pražských vodáckých oddílů, které v prázdninových měsících pravidelně od soutoku s Vltavou vodáky do Prahy přepravují, nebo doplout až do Červené nad Vltavou, kde je nejbližší (od soutoku) stanice ČD přijímající lodě k přepravě. Při dopravě auty nenarazíme na větší obtíže, silnice sleduje řeku téměř v celé délce jejího toku.

  7. Zásobování a zdravotní střediska: Suchdol nad Lužnicí, Veselí nad Lužnicí, Soběslav, Planá nad Lužnicí, Sezimovo Ústí, Tábor, Bechyně, Koloděje n. Luž.

  8. Kulturní a jiné zajímavosti:

    Nová Ves n. Luž.- obec připomínaná již v r. 1323 se zbytky tvrze ze 14. stol. U Lužnice klasicistní mlýn.

    Suchdol nad Lužnicí - letovisko, dřevařské závody; gotický kostel ze 14. stol. s přestavbami, v okolí rozsáhlá rašeliniště a pískovny.

    Zlatá stoka - kanál vybudovaný poč. 16. stol., který napájí rybníky vodou z Lužnice. Odbočuje z koryta řeky před jezem Pilař a vrací se do něj ve Veselí n. Luž.

    Majdalena - ves s kostelem z 18. stol., postaveným na místě býv. kaple ze 14. stol.

    Stará řeka - úsek Lužnice mezi Rozvodím a Rožmberkem. Národní přírodní rezervace zahrnující rozsáhlý komplex lužních lesů s meandrujícím tokem Lužnice a četnými slepými rameny.

    Nová řeka - uměle vybudovaný tok odvádějící vodu z Lužnice do Nežárky; odbočuje z Lužnice na Rozvodí. Vybudován v l. 1584-85 regentem Jakubem Krčínem. Stavba byla zahájena současně se stavbou rybníka Rožmberk a jejím účelem byla ochrana rybníka před povodněmi. Řečiště splynulo s okolní přírodou.

    Rožmberský rybník - největší rybník v Čechách s téměř 500 ha zátopové plochy, vybudovaný koncem 16. stol., je spolu s odvodňovací soustavou jednou z největších technických staveb své doby. Je napájen přímo tokem Lužnice, hráz zpevňuje 76 památných dubů starých 150-400 let. Pod hrází elektrárna a tzv. Rožmberská bašta z 16. stol.

    Veselí nad Lužnicí - pozdně renesanční radnice z r. 1617, upravená barokně; zachovalé měšťanské domy, městské muzeum.

    Dráchov - obec s býv. tvrzí ze 14. stol., později přestavěnou na sýpku. V obci kostel z pol. 14. stol., upravený v 15. a 18. stol., s fragmenty got. maleb.

    Soběslav - středisko jihočeských Blat s několika průmyslovými podniky a novou výstavbou; těžba rašeliny; zbytek gotického hradu a opevnění, dva cenné gotické chrámy, muzeum. V r. 1394 na zdejším hradě vězněn král Václav IV. V r. 1470 hrad dobyt husity, později zpustl. Staré město soustředěné kolem náměstí je městskou památkovou rezervací.

    Skalice - ves s tvrzí ze 13. stol. a got. kostelem ze 14. stol., přestavěným barokně v 19. stol. Nedaleko obce mohyly se žárovými hroby z 6. stol. př. n. l.

    Planá nad Lužnicí - závod na výrobu umělých vláken, mohutná průmyslová a sídlištní výstavba.

    Sezimovo Ústí - město s velkým sídlištěm, které tvoří 2 oddělené části. Sez. Ústí l vzniklo v 19. stol. na místě historického Ústí ze 13. stol., zničeného r. 1420 husity, kteří přešli do nově založeného Tábora. Sezimovo Ústí II vzniklo r. 1939 výstavbou závodu MAS, jehož jádro tvoří podnik Kovosvit

    Tábor - okresní město a průmyslové středisko s novou výstavbou; historické jádro je národní kulturní památkou. Město založeno r. 1420 husity z vypáleného Sezimova Ústí při hradu Kotnov ze 13. stol. V r. 1437 se stal královským městem a v r. 1492 byl založen rybník Jordán, který je nejstarší přehradou ve střední Evropě. Ve starém městě s úzkými uličkami zachována část měst. opevnění s Bechyňskou branou, část hradu Kotnov včetně věže, starý pivovar z 16. stol., got. kostel ze 14. stol. několikrát přestavěný, pozdně got. radnice z pol. 15. stol. novogoticky upravená v 19. stol. s husitským muzeem a vstupem do středověkého podzemí, dva kostely z 15. a 17. stol., kostelík ze 17. stol, pomník M. J. Husa aj.

    Příběnice - zřícenina gotického hradu z 13. stol, pod ní pozůstatky středověkého městečka. Hrad byl v r. 1420 dobyt tábority a v r. 1434 pobořen. Zachovány zbytky osmiboké věže a kaple, základy paláce a dalších budov. Na protějším břehu zbytky hradu Příběničky.

    Příběničky - zbytky hradu na skále na pravém břehu Lužnice naproti Příběnicím, s nimiž vytvářel opevněný sídlištní celek. Dnes dochovány zbytky zdiva (základy okrouhlé věže, jednolodní kaple), terénní pozůstatky a mohutné valy.

    Stádlecký most - jediný dochovaný řetězový most v Čechách, postavený v pol. 19. stol. u Podolska na Vltavě, přemístěný na Lužnici v r. 1974.

    Dobronice - rozsáhlé zříceniny gotického hradu z 1. pol. 14. stol. Zachovány zbytky gotického paláce ze 14. stol., zříceniny kaple a obytných budov ze 16. stol. Dominantou je válcovitá věž.

    Bechyně - lázeňské město, od 15. stol. známé hrnčířstvím, nyní keramický průmysl; gotický hrad přestavěn na renesanční zámek; klášterní kostel z konce 15. stol. se sklípkovou klenbou, farní kostel z 16. stol. a hřbitovní ze 17. stol.; muzeum keramiky a galerie.

    Židova strouha - kaňonovité údolí stejnojmenného potoka. Nejhezčí partie u soutoku s Lužnicí.

    Koloděje nad Lužnicí - letovisko; renesanční zámek rozšířený barokně, s nástěnnými malbami z 18. stol. a loutkářskou expozicí.